Instagram is enorm, het is populair, en bijzonder veel geld waard voor veel bedrijven. Het is dan ook niet gek dat de wereld van influencers ook enorm aan het groeien is. Het lijkt makkelijk: je plaatst regelmatig mooie foto’s, je wacht even en hoppa: daar zijn al je volgers.
Helaas werkt het in de praktijk meestal niet zo. Voor iedere persoon die zichzelf succesvol als influencer ontwikkelt zijn er duizenden, zo niet tienduizenden die het niet redden. Je kunt het geluk hebben van een goed uiterlijk of goede vaardigheden in fotografie, maar er zijn ook vaardigheden die iedereen vrij makkelijk kan leren en vervolgens toepassen om succesvol te worden.
Influencersnetwork.nl gaat er in vogelvlucht doorheen.
Het begin: kies je doelgroep
De eerste stap van een succesvol Instagramaccount is het bepalen van je doelgroep, oftewel het thema dat je gaat kiezen voor je account. Vanzelfsprekend is het belangrijk om hierbij dicht bij jezelf te blijven, maar je moet ook kijken naar de markt.
Misschien heb je een hele bijzondere hobby die je graag wilt delen. Is dit echter een hobby waar bijna niemand interesse in heeft, dan is het geen geschikt onderwerp als je influencer wilt worden. Natuurlijk kun je dit prima delen op een privéaccount, maar je kunt geen wonderen verwachten met een thema waar weinig interesse in is.
Kies liever voor een thema waar een flinke doelgroep voor is, maar die ook enigszins afgebakend is.
Vaste stijl
Je valt op door een opvallende, vaste stijl te hebben. Dat kan kleurgebruik zijn, maar ook een specifieke fotografietechniek. Je kunt hier natuurlijk mee experimenteren, maar maakt het geen ondergeschoven kindje: het is belangrijk om een herkenbare stijl te hebben die je helpt om op te vallen en ook mensen aan te trekken en vast te houden.
Snel veel volgers krijgen
Heb je eenmaal wat posts gemaakt, dan moet je natuurlijk ook je volgers gaan binnenhalen. Met name in de beginfase is dit niet makkelijk, omdat mensen je minder makkelijk weten te vinden en je door het algoritme van Instagram over het algemeen ook minder snel getoond wordt in algemene verkennings-feeds met weinig volgers.
Je kunt via online services volgers aanschaffen om je account in de beginfase een boost te geven. Dit kan vrij goed werken, omdat mensen eerder een account volgen met een paar duizend volgers dan een paar honderd volgers, ongeacht de kwaliteit van je content.
Ook is het een goede tactiek om mensen te volgen die andere accounts volgen die in jouw straatje passen. Wil je een mode-influencer worden, ga dan mensen volgen die andere mode-influencers volgen. De kans is dan vrij groot ze dat je account ook interessant vinden en je misschien ook gaan volgen. Je kunt er vervolgens zelf voor kiezen of je deze mensen na verloop van tijd gaat ontvolgen, of blijft volgen.